Blog
e-usługi

e-usługi

16.09.2021 r.

Jeśli mamy w domu komputer i dobre łącze internetowe, to nie musimy w wielu sprawach udawać się do urzędu. Dostępnych jest bowiem kilkaset e-usług publicznych, które znaleźć można na różnych platformach i portalach rządowych. Dlatego chcąc załatwić sprawę urzędową wystarczy, że usiądziemy przed swoim własnym komputerem i włączymy internet.

E-usługi można znaleźć w różnych miejscach pogrupowanych tematycznie. Wszystko zależy od tego, czy potrzebujemy załatwić sprawy urzędowe prywatnie czy zawodowo.

W przypadku spraw zawodowych miejscem docelowym jest : https://www.biznes.gov.pl/pl

To tam można sprawdzić, jak założyć własną firmę, jak prowadzić działalność, a także załatwić niezbędne w tym zakresie formalności.  W tym miejscu wszyscy, którzy prowadzą działalność gospodarczą lub dopiero planują ją założyć, znajdą niezbędne informacje.

Popularne sprawy urzędowe, wszelkie e-usługi dla obywateli znajdują się natomiast na stronie : https://obywatel.gov.pl/

Sprawy urzędowe można załatwić także dzięki  Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej  - ePUAP czy  Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - PUE ZUS.

Dzięki powszechnym programom cyfryzacji i odchodzenia od papierowej formy urzędu  - co jeszcze przyspieszyło w czasie pandemii i wymuszonego lockdownem przejścia na tryb online – e-usług wciąż są modernizowane. Udostępniane są też stale nowe, które pozwalają na załatwienie jeszcze większej liczby spraw bez potrzeby wychodzenia z domu.

Ale po kolei.

Wszystko zaczyna się od Profilu Zaufanego

Profil Zaufany jest swego rodzaju kluczem dostępu do całego bogactwa e-usług.

W różnych portalach przed uruchomieniem e-usługi najpierw trzeba się zalogować do systemu. Sposobem potwierdzenia tożsamości w tym wypadku jest właśnie Profil Zaufany. Jest to też rodzaj podpisu elektronicznego służącego nam w komunikacji z administracją publiczną.

Wiele osób już niego korzysta. Wiele czyli ponad 12 milionów. Właśnie tylu Polaków i Polek zdecydowało się na założenie Profilu Zaufanego, co pozwala im na korzystanie z wszelkich e-usług.

Wszelkie informacje o tym, jak założyć profil zaufany znajdują się na stronie rządowej

https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany

Gdy mamy już Profil Zaufany dzięki któremu każdy urząd jest w naszym komputerze, możemy przystąpić do działania.

 

Co możemy załatwić z domu?

Najłatwiej odpowiedzieć by było wszystko lub prawie wszystko.  Ale może kilka przykładów.

Odpis akty stanu cywilnego

Może być to odpis aktu urodzenia czy małżeństwa. Może też być to akt zgonu. Taki dokument potrzebny jest przy załatwianiu wielu spraw. Dotychczas trzeba było udać się w tym celu do urzędu i to najczęściej dwukrotnie – raz żeby złożyć odpowiedni formularz i drugi raz, by odebrać gotowy dokument. Jeśli dodać do tego jeszcze kolejki, które wielokrotnie pojawiają się w urzędach, to łatwo stwierdzić, jak bardzo czasochłonne było załatwienie tej formalności.

Teraz nie trzeba już planować wizyty w urzędzie. Nie trzeba tracić czasu.  Wystarczy kilka chwil przy komputerze z dostępem do internetu albo nawet ze smartfonem. Wszystko to możliwe dzięki e-usłudze „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego” dostępnej na stronie:

https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu

Ale żeby pobrać  np. akt urodzenia, najpierw należy zgłosić urodzenie dziecka. Nie tylko wtedy trzeba podjąć decyzję co do imienia dziecka, ale także wypełnić odpowiednie dokumenty w urzędzie. I chociaż w wyborze imienia żadne e-usługi nie pomogą, to już w zgłoszeniu urodzenia dziecka pomaga formularz na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka

Już jesteśmy w mieszkaniu, w którym chcemy się zameldować albo jesteśmy jeszcze w mieszkaniu, z którego się wymeldowujemy  - nie musimy z niego wychodzić, by załatwić formalności. Wszelkie kwestie związane z meldunkiem to cały pakiet e-usług. Można zarówno wymeldować się z pobytu stałego, jak również zameldować na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące. Na stronie można także pobrać dokument o zameldowaniu. W dodatku takiego dokumentu nie trzeba, a nawet nie należy drukować. W wersji elektronicznej jest bowiem opatrzony opatrzona kwalifikowaną pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji i tylko w takiej formie jest ważny. Oszczędzamy zatem nie tylko czas, ale także papier.

A to nie wszystkie z e-usług. Są także te związane z pojazdami jak historia pojazdu, zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu czy sprawdzanie punktów karnych. Jest w końcu najpopularniejsza z e-usług czyli „Pismo ogólne”, które pozwala na załatwianie spraw urzędowych we wszystkich tych sytuacjach, które nie są zdefiniowane i odpowiednim działom przyporządkowane.

Jak widać odwiedzanie urzędu obecnie nie wymaga ubrania się, planowania podróży i stania w korkach. Obecnie wystarczy komputer lub smartfon czy tablet i dobry internet, by załatwić interesujące nas sprawy i otrzymać potrzebne dokumenty.

Źródło:gov.pl